Zo gebruik je comments om je zichtbaarheid te vergroten

Je plant je content vooruit, slingert drie keer per week een story online en tikt de ene originele caption na de andere. Maar toch blijft het stil. Geen nieuwe volgers. Geen echte interactie. We got you.  Tijd voor een strategie waar (nog) maar weinig bedrijven écht op inzetten, terwijl die echt gouden resultaten oplevert. We hebben het over reageren. Gewoon in de comments. Vandaag gaan wij jou hier alles over vertellen. 



Waarom comments booming zijn

De tijd dat je alleen zichtbaar hoefde te zijn in de tijdlijn van je volgers is verleden tijd, want comments zijn growing en glowing. Uit onderzoek van eMarketer blijkt dat 54% van Gen Z social media vooral gebruikt om te reageren op content (snappen wij). En bijna de helft van alle volwassenen noemt reageren zelfs een van de belangrijkste functies op een platform. 

Kortom: als je als merk niet in de comments zit, mis je de kans om mee te praten met je doelgroep. En dat terwijl het juist dé plek is waar bereik, herkenbaarheid en connectie ontstaat.



Strategisch reageren (aka reageren met een plan)

Comments dus. Maar geen random emoji of een saaie ‘leuk’ onder een post van je droomklant. Is not done. Je reageert vanaf nu spot on met humor en herkenning – precies afgestemd op je doelgroep én je tone of voice. Je gaat reageren met een plan. Een comment strategie waarmee je meelift op de zichtbaarheid van anderen, herkenning creëert bij je doelgroep en – jawel – nieuwe volgers aantrekt. 

Strategisch reageren is basically zichtbaar zijn op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Dat betekent:

🫦 Reageren op creators die jouw doelgroep al volgt. 

🫦 Inhaken op trending posts binnen en nét buiten je niche. 

🫦 Zichtbaar zijn op accounts die dezelfde doelgroep hebben als jou.   

Want wat gebeurt er als jouw comment raak is? Sì, dan krijg je likes op je reactie, klikken mensen op je profiel en is de kans groot dat je er een nieuwe volger bij hebt. Zonder dat je ook maar één post hoefde te maken.



Wat grote merken snappen

En de grote merken snappen dat: comments zijn hot. Bol die weer een briljante comment dropt onder een post van een influencer. En Hema die perfect weet in te haken op een viral TikTok. Grote kans dat je hun reacties weleens voorbij hebt zien komen tijdens het scrollen. En misschien dacht je wel: briljant. Nou, dat is het dus ook. Ze plaatsen comments die zó slim, grappig of raak zijn dat ze zelfs viral gaan. Comments geven merken een gezicht, een stem, een persoonlijkheid. En daar houden mensen van.



Oké, en nu jij 😉

Let’s make it happen. Het is tijd om de comment strategie nu zelf toe te passen en je bereik een grote boost te geven. Wij gebruiken de strategie nu ook al een flinke tijd en het werkt als een tierelier. 


Weet wie je wilt bereiken:

Ben jij een make-up artist? Dan is het belangrijk dat je gaat reageren op creators die hierover posten en actief zijn in die wereld. Denk aan beauty creators, visagisten of make-up merken. Hier hangt jouw doelgroep rond. 


Plan dagelijks 30 minuten scrolltijd in:

Spot je een relevante post die bijvoorbeeld binnen jouw niche valt én minder dan 12 uur oud is? Laat een originele, grappige of herkenbare comment achter die past bij jouw tone of voice en merk. 


Zorg dat je profiel on point is:

Een scherpe comment is pas effectief als je profiel net zo goed is. Als iemand doorklikt, wil je dat je feed fabulous is, je bio pakkend en het in één oogopslag duidelijk is wat je doet. 


Durf te experimenteren:

Probeer je comment strategie eens uit op content buiten je niche, zoals op virale posts. Observeer wat werkt. En leer van hoe grote merken het aanpakken. 


Bonus tip:

Gebruik comments ook als mini-marktonderzoek. Wat leeft er? Waar reageren mensen op? Wat triggert je doelgroep? Gebruik de comments als een directe manier om je doelgroep beter te begrijpen.

Volgende
Volgende

Van zichtbaarheid tot verkoop: zo pas je de klantreis toe in je social media strategie.