Van zichtbaarheid tot verkoop: zo pas je de klantreis toe in je social media strategie.
Geen stress. We gaan je écht niet van A tot Z uitleggen hoe je een social media strategie schrijft – haak jij (en wij) binnen no time af. Maar we gaan content maken wel een stukkie makkelijker voor je maken. Beloofd. We gaan je vandaag álles vertellen over de customer journey, oftewel de klantreis. Are you ready?
Jep, de klantreis dus. De klantreis is de route die jouw (potentiële) klant bewandelt – van eerste indruk tot ‘ik wil nu met je werken’. Je snapt ‘m al. Het is heel belangrijk om je content aan te passen op elke stap die je doelgroep zet. Zo ga je niet alleen meer opvallen, maar maak je ook content die écht iets doet en resultaat oplevert.
Tijd om kennis te maken met:
TOUCH
👄
TELL
🫦
SELL
👄
CARE
🫦
TOUCH 👄 TELL 🫦 SELL 👄 CARE 🫦
Touch 🤌🏻
Dit is jullie eerste ontmoeting – love at first scroll. Hopelijk. In deze fase wil je mensen bereiken die jou en je merk (nog) niet kennen. Het doel is dan ook niet verkopen, maar inspireren en nieuwsgierig maken. Dit is dé fase waarin je aan je zichtbaarheid werkt. Deel herkenbare situaties, laat een behind the scenes zien van je werkdag (inclusief die iced mango matcha latte) of haak in op een trending audio. Alles wat ervoor zorgt dat mensen denken: hey leuk, wie is dat?
Tell 💬
Je volgers weten wie je bent – nu is het tijd om een stapje verder te gaan. In de Tell-fase vertel je wie je écht bent als ondernemer. Niet alleen wat je doet, maar vooral waarom je het doet. Je neemt je volgers mee in jouw wereld. Je deelt je visie, jouw kijk op trendy topics in je branche (ook als die een tikkie ongevraagd is) en kennis waar ze echt iets aan hebben. Vertel hoe jij dingen aanpakt, geef tips die ze direct kunnen toepassen, deel jouw mening over die nieuwe trend of vertel waarom je juist niet meegaat in elke hype. Dit is de fase waarin je vertrouwen opbouwt. Je laat zien: ik weet waar ik het over heb, zo pak ik het aan en dit vind ik ervan.
Sell 🫰🏻
This is the moment. Tijd om jouw aanbod in de spotlight te zetten. En dat betekent niet dat je met schaarste of urgentie moet strooien. Maar je gaat wél laten zien wat je te bieden hebt en waarom dat het leven van je ideale klant net een stukje makkelijker, leuker of beter maakt. Denk aan mooie klantverhalen, herkenbare situaties (speel in op de pijnpunten) of een kijkje in hoe jij precies te werk gaat. Je benoemt de waarde van je aanbod, haalt twijfels weg en maakt duidelijk wat je klant kan verwachten.
Care 🤍
Je hebt dolblije klanten en je volgers zijn je allergrootste fans. What now? In de Care-fase draait het allemaal om aandacht. Om blijven geven, ook als je klant al lang binnen is. Je houdt de relatie warm, laat zien dat je meedenkt en zorgt dat mensen zich écht gezien voelen. Je inspireert klanten om meer uit je aanbod te halen, deelt praktische tips en blijft betrokken. Het belangrijkste is dat je tijdens deze fase het vertrouwen weet vast te houden. Het vergroot niet alleen je klanttevredenheid, maar zorgt er ook voor dat je community groeit én loyaal blijft. Want als iemand zich gehoord voelt, blijft ‘ie terugkomen.
Toepassen ✍🏻
Hoppaaa, je weet nu precies wat dit model inhoudt en hoe de klantreis in elkaar steekt. Tijd om je innerlijke content queen aan het werk te zetten en het in de praktijk te brengen. Gebruik het Touch, Tell, Sell en Care model als basis voor je contentstrategie. Niet omdat je elke week netjes alle fases moet afvinken, maar omdat het je houvast geeft. Het helpt je om gericht te communiceren, afgestemd op wat jouw merk en doelgroep op dat moment nodig hebben. Soms is je content gericht op zichtbaarheid, soms wil je gewoon als een malle verkopen. Zolang je maar weet waarom je post.